Sağlık Bakanlığı, sağlık turizmi sektöründe önemli değişiklikler içeren “Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik”, 26 Nisan tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yapılan yenilikler şu şekilde sıralandı:
"HealthTürkiye portalı ile entegrasyon zorunluluğu: Sağlık turizmi alanında faaliyet gösteren tüm sağlık tesisleri ve aracı kuruluşların HealthTürkiye portalı ile entegre çalışmaları zorunlu hâle getirildi. Sunulan hizmetler portal üzerinden takip edilebilecek; hastalar da aldıkları hizmetleri sistem üzerinden görüntüleyebilecek.
Cerrahi işlemlerde komplikasyon sigortası zorunluluğu: Sağlık turizmi kapsamında ameliyathane ortamında gerçekleştirilecek cerrahi işlemler için komplikasyon sigortası yaptırılması mecburi hâle geldi.
USHAŞ'ın uluslararası destek rolü: USHAŞ, sağlık turizmi alanında faaliyet gösteren sağlık tesisleri ve aracı kuruluşları uluslararası platformlarda aktif olarak destekleyecek.
Sorumlu personel atanması: Sağlık tesisleri ve aracı kuruluşlar, sağlık turizminde hizmet kalitesini artırmak amacıyla sunulan hizmetlerin takibini yapacak sorumlu personel belirleyecek.
Aracı kuruluşlara yetki belgesi: Sağlık turizmi alanında faaliyet gösterecek aracı kuruluşlara yetki belgesi, ilgili kanun hükmü uyarınca, USHAŞ tarafından verilecek. Ayrıca, aracı kuruluşların sunduğu hizmetler USHAŞ tarafından düzenli olarak izlenecek ve raporlanacak. Yetki belgesi devredilemeyecektir.
Uzaktan sağlık hizmetlerinde yeni dönem: Sağlık tesislerine, sağlık turistlerine de uzaktan sağlık hizmetlerini ilgili mevzuat çerçevesinde sunabilme olanağı tanındı. Uzaktan sağlık hizmeti sunan sağlık tesisleri bunu HealthTürkiye portalı üzerinden ilan edecek.
Akreditasyon ve sertifikasyon zorunluluğu: Sağlık tesislerinin Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (TÜSKA) tarafından oluşturulan uluslararası geçerliliğe sahip akreditasyon ve sertifikalara sahip olması şart koşuldu.
Yetki belgelerinin performansa bağlanması: Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi’nin geçerliliği, HealthTürkiye Performans Kriterleri ile ilişkilendirildi. Bu kriterler hasta memnuniyeti, hasta şikâyetleri, cevap verme süresi, randevu bekleme süresi ile ciro ve finansal performans şeklinde sıralanarak hizmetin kalitesine odaklanılmıştır.
Hasta memnuniyeti odaklı değerlendirme: Tüm sağlık tesisleri ve aracı kuruluşlar, hasta şikâyet oranları ve memnuniyet anketleri üzerinden T.C. Sağlık Bakanlığı ve ilgili kuruluşlarca belirlenen yöntemlerle düzenli olarak değerlendirilecek. Bu değerlendirmeler, sağlıkta hizmet kalitesinin artırılabilmesi ve sürdürülebilmesi için sektöre öz değerlendirme olanağı sunacaktır.
Çok dilli hizmet zorunluluğu: Sağlık tesisleri ve aracı kuruluşların, yabancı dil seçeneği olan internet sitesi oluşturmaları ve birimlerinde en az bir yabancı dil bilen personel bulundurmaları zorunlu hâle getirildi. Aracı kuruluşlar ayrıca, 7/24 hizmet verecek şekilde en az iki yabancı dilde çağrı merkezi hizmeti sunacak.
Uyum süresi: Mevcut Sağlık Turizmi Yetki Belgeli sağlık tesisleri ve aracı kuruluşların yönetmelik hükümlerine altı ay içinde uyum sağlamaları, komplikasyon sigortasını 2025 sonuna kadar, akreditasyon ve sertifikalarını ise 2026 sonuna kadar tamamlamaları kararlaştırıldı."
Hibya Haber Ajansı